Monday, December 21, 2009

توپولوف

همیشه بهتره کمی بیشتر راجع به اصل قضایا بدونیم. چطور؟ مثلا این که خیلی ها - مخصوصا امسال بعد از سقوط های پی در پی هواپیماها - یه جوری اظهار نظر می کنن که انگار شرکت توپولوف یه شرکت درپیت هواپیماسازیه و ایرادی که به دولت می گیرند اینه که چرا از هواپیماهای توپولوف استفاده می کنه و جون مردم رو به خطر می اندازه. ا
اما، شرکت توپولوف سال هاست که در کنار ایرباس و بویینگ جزو سه شرکت معتبر هواپیماسازی دنیاست و هواپیماهای توپولوف در فرودگاه های اروپا هم مورد استفاده قرار می گیرند. اما این کجا و آن کجا! چرا توپولوف این جا این همه بد نامه، اما اون جا نیست؟
مشکل این جاست که بعد از وارد کردن وسایل حمل و نقل به کشور، همیشه عده ای هستند که استانداردها رو تغییر میدن، مهندسی می کنن، صندلی اضافه می کنن، یه چیز زیاد می کنن و یه چیز کم می کنن و ... و بعد هر گندی که بالا میاد، اولا مقصرش خلبان مرحوم شناخته می شه و بعد از حوادث مشابه به نام شرکت وارد کننده تموم می شه. ا
*
جالبه بدونید که در سی سال اخیر نزدیک به 1800 نفر در سوانح هوایی جون خودشون رو از دست داده اند؛ یعنی سالی 60 نفر. در همین مدت در کل دنیا تعداد کشته شدگان در سوانح هوایی 5800 نفر بوده. یعنی تقریبا سی در صد سوانح هوایی دنیا در ایران رخ میده! "بر طبق آمار سالانه حدود ده میلیون نفر مسافر توسط خطوط هوایی کشورمان جابه جا می شوند. اگر تعداد متوسط سالانه 60 کشته شدگان در سوانح هوایی را بر این مقدار تقسیم کنیم و تناسبی کوچک در نظر بگیریم، خواهیم دید که اگر سالی یک میلیارد سفر هوایی داشتیم احتمالا حدود 6000 نفر هم در سوانح هوایی مان کشته می شدند. این یعنی 1200 برابر استانداردهای جهانی!" (به نقل از مجله جامعه، نیمه آبان 88) ا،

3 comments:

  1. آمار همه ی مرگ ومیرها رو اگه درست توی ایران حساب کنیم آخرش باید بهش به خاطراینکه کلی باعث کم شدن جمعیت جهان میشه جایزه بدن

    ReplyDelete
  2. من همیشه فک میکردم قطار امن تره ولی گویا هواپیما امن تره تازه این آمار رو تو دنیا ما ضایع میکنیم و الا هر قرن یه بار یه هواپیما بیفته

    ReplyDelete
  3. سلام
    خوبید....
    من مطمئن نیستم شک دارم شما همون عالیه ای هستید که دوست منه؟

    ممنون میشم بهم جواب بدید....منتظرمممم

    ReplyDelete